Jan Vanderkerken

Jan VanderkerkenAls student geneeskunde kon Jan Vanderkerken genieten van drie maanden zomervakantie . In deze  zorgeloze  tijd schilderde hij met acrylverf reproducties op doek van Roy Lichtenstein, Keith Haring en Hergé : zijn idolen van Pop-art en de Klare Lijn.  De werken dienden  om studentenkamers  te sieren of om cadeau te geven.

Als assistent uroloog was er weinig tot geen tijd (en ruimte) om te schilderen en bleven de tubes ongeopend. Ook als uroloog bleek er weinig tijd om te schilderen.  Verflagen moeten immers drogen voor je verder kan werken.

Met de opkomst van het internet en het opstellen van urologische websites was er nood om zelf illustraties te maken. Met het idee om met Photoshop, Painter en Illustrator illustraties te leren maken  schreef Jan Vanderkerken zich in in de Kunstacademie Haspengouw te Sint-Truiden.  Daar volgde hij vier jaar les  in video-animatie onder leiding van Raf Roefflaer. In plaats van louter te reproduceren of te illustreren evolueerde hij naar  boodschappen brengen met eigen beelden. Beelden die opgebouwd worden in lagen.

In 2008 kreeg hij een klein aluminium doosje met 20 blanco postkaarten cadeau van zijn moeder om op vakantie postkaartjes te maken.  Er was een klein doosje aquarelverf bij en een zwarte fineliner. Tijdens die vakantie kocht hij een doos Caran d’Ache aquarelpotloden voor de kinderen.  Al snel was hij  zelf bezig met de potloden . Met potloden kleuren bleek eenvoudiger dan werken met aquarelverf.  Potloden geuren naar cederhout en nemen je mee naar de kindertijd. “A la recherche du temps perdu”.

De ansichtkaarten werden goed ontvangen. Elke vakantie werden er een vijftal  verstuurd naar familie.  Ze worden verzameld en bij gelegenheid boven gehaald als ware het vakantiefoto’s.  Zo kwamen ze onder de aandacht van een goede vriend die er op wees dat hoewel de kaarten klein zijn ze toch meer aanspraken dan de reproducties van Roy Lichtenstein, Hergé en Haring.

Deze opmerking is de aanleiding geweest om meer aan de slag te gaan met deze postkaarten op klein formaat A6 (10 op 15 cm).  Werken op formaat A6 bleek bovendien  mogelijk op ‘verloren’ tijdstippen en  beter te combineren met een tijdverslindende job.

De gebruikte materialen zijn resultaat van een permanente zoektocht in gespecialiseerde winkels in binnen en buitenland : zuurvrij en glad aquarelpapier, handgemaakte Chinese inkt voor vulpen,  potloden met de beste pigmenten. De kaarten zijn immers bedoeld als souvenir en dienen de tand des tijd  te doorstaan.

De tekeningen lijken op het eerste zicht eenvoudige kindertekeningen. Er zitten echter veel verwijzingen in naar persoonlijke herinneringen, gedachten en  emoties die niet altijd te verwoorden zijn. De tekeningen spreken de kijker aan omdat hij of zij zichzelf kan inleven in de personages òf zich kan afvragen wat er nu eigenlijk echt te zien is.

De meeste tekeningen worden gepubliceerd op het zeer toegankelijke medium Facebook en wat opvalt is dat een heel gevarieerd publiek, jong en oud, ze weet te appreciëren.

Websites

www.a64u.com

www.saatchiart.com/a64u

Facebook: Jan Vanderkerken & A64U

Kunstveiling